TAIPEI (TW) – Voor Yota Cycles komt TAIPEI CYCLE 2025 als gelegen. De relatief jonge fietsenfabrikant gaat de capaciteit dit jaar opschalen en hoopt medio met de tweede productiehal in november operationeel te zijn. Een mooie ontwikkeling, die ze graag op hun stand uitdragen.

Yota Cycles is recentelijk toegevoegd aan de line-up van de NieuwsFiets DealerReis 2025, die zal plaatsvinden van 9 t/m 17 november 2025. Het is een ambitieus familiebedrijf van de familie Chou, waarvan vader Walter in 1991 begon met Yotex, een fabrikant van rubberen rollers. Hij kreeg daarnaast steeds meer oog voor de fietsindustrie en besloot vanuit Yotex, als extra activiteit, in de productie van fietsen en e-bikes te stappen. Nadat alle voorbereidingen voltooid waren kon hij in 2020 van starten gaan, uitgerekend in het jaar dat Covid-19 de hele wereld lam legde. Ondanks dat heeft de familie Chou kans gezien om hun plannen te realiseren. Yota Cycles is geen fabrikant die een eigen collectie heeft, maar alleen in opdracht van derden produceert.

Ze hebben momenteel een capaciteit voor 250 e-bikes per dag, maar dat zal snel veranderen. Want naast de fabriek is een grote extra hal gebouwd, waarmee een investering van $ 25 miljoen gemoeid is.
Yota Cycles heeft nauwe band met lokale universiteit
“Toen de markt stilviel hebben wij die periode gebruikt om onze software en kwaliteitscontrole systemen te upgraden. Verder hebben we onze medewerkers goed getraind, zodat ze multifunctioneel inzetbaar zijn. En is er hard gewerkt aan onze tweede productiehal, zodat we onze capaciteit dit jaar kunnen gaan uitbreiden 45.000 naar 120.000 e-bikes,” zegt Walter’s dochter Sandy Chou. “We hebben geïnvesteerd in de assemblagelijn van Holland Mechanics, waarmee we onze capaciteit 37% vergroten. Wij zijn de eerste in Taiwan, die na de zomer van deze lijn gebruik gaat maken. Kortom, we hebben er veel aan gedaan om onszelf verder te verbeteren.”
Als de markt aantrekt en er opgeschaald moet worden, voorziet Chou voor Yota geen praktische problemen, omdat ze een nauwe band hebben met de lokale universiteit in Nantou. Daar kunnen ze toekomstige medewerkers voorbereiden op een start bij Yota.
Effect van president Trump
Afgezien van het feit dat de nieuwe productiehal dit jaar in gebruik genomen gaat worden, is hun deelname aan TAIPEI CYCLE dit jaar extra interessant voor Yota, omdat ze zich mogen verheugen in een snelgroeiende belangstelling van klanten uit de Verenigde Staten. “Dat is een effect van president Trump, die importheffingen ingesteld heeft op producten uit China. Die Amerikaanse klanten komen nu naar TAIPEI CYCLE om nieuwe leveranciers te zoeken. En ze hebben haast. De Amerikaanse klanten die we al hadden, hebben hun orders bij ons naar boven bijgesteld. Alles is veranderd,” constateert Chou.

Wat betreft de e-bike systemen werkte Yota Cycles vooral met de systemen van Bofeili en Shimano en maar daar is nu ook de Duitse leverancier Pendix bijgekomen, die dezelfde passing in frames hanteert als Bosch. “Verder presenteren we hier ook een nieuwe, meer compacte cargobike.”
Bezoekers van NieuwsFiets DealerReis onze passie laten ervaren
De familie Chou toonde zich erg enthousiast om mee te werken aan de NieuwsFiets.nu DealerReis, waar ze de deelnemende retailers graag zullen rondleiden in hun nieuwe fabriek. “We hebben niet alleen een nieuwe fabriek, ons team van medewerkers zijn grotendeels van een jonge generatie. We zullen de bezoekers onze passie laten ervaren en de waarde, die we hechten aan kwaliteitscontrole. En natuurlijk de nieuwe montagelijnm die dan net operationeel is,” voorspelt Chou.








